خانه هوشمند، محل سکونتی است که از دستگاه‌های متصل به اینترنت برای نظارت و مدیریت از راه‌دور سیستم‌ها و تجهیزاتی مانند روشنایی، گرمایش و لوازم صوتی-تصویری استفاده می‌شود. طراحی خانه هوشمند که اغلب به عنوان اتوماسیون خانگی از آن یاد می‌شود باعث ایجاد امنیت، راحتی و بهره‌وری انرژی برای صاحب خانه می‌شود.

این ویژگی به آنان امکان می‌دهد دستگاه‌های هوشمند را کنترل کنند. کنترل وسایل خانه و پلتفرم‌های آن توسط گوشی‌های هوشمند یا دستگاه‌های دیگر انجام می‌شود. ما در آوازک، ارائه‌دهنده تجهیزات صوتی برای هوشمندسازی خانه هستیم. اما پیش از این درباره چیستی و چرایی خانه‌های هوشمند بیشتر خواهیم گفت.

کلیتی درباره طراحی خانه هوشمند

طراحی خانه هوشمند به این معناست که سیستمی برای اجزای کاربردی خانه طراحی و نصب می‌شود که برای خودکارسازی وظایف و کنترل از راه دور آن‌ها به کار می‌رود. اتصال تمام ابزارها مانند دما، روشنایی، تجهیزات صوتی، وسایل آشپزخانه، سینمای خانگی و سایر دستگاه‌ها با استفاده از اینترنت صورت می‌گیرد.

اجرای سیستم صوتی هوشمند ساختمان، تنظیم و نظارت بر سیستم امنیتی خانه، دوربین‌ها و کنترل وسایلی مانند یخچال، تهویه مطبوع و گرمایش همگی از این طریق امکان‌پذیر هستند. مهم‌ترین ویژگی خانه هوشمند، صرفه‌جویی بالای آن‌ها در مصرف سوخت و انرژی است.

مزایای خانه هوشمند چیست؟

در بسیاری از کشورهای توسعه یافته نظیر آمریکا، افراد زیادی به دنبال ایده خانه‌های هوشمند، نحوه عملکرد آن‌ها و اتوماسیون وظایف خاص‌شان هستند. برخی از مزایای خانه هوشمند عبارتند از:

  • طراحی خانه هوشمند به شما این اجازه را می‌دهد که کنترل بیشتری روی مصرف انرژی داشته باشید. به خصوص که مواردی مانند تنظیم دما، روشن و خاموش کردن چراغ‌ها، باز و بسته کردن پنجره‌ها و تنظیم آبیاری بر اساس آب‌وهوا خودکار هستند.
  • امکان تنظیم سیستم صوتی و تصویری خانه وجود دارد. مثلاً زمان‌بندی خاصی برای پخش موسیقی در خانه صورت گیرد.
  • خانه‌های هوشمند می‌توانند آماری در مورد مصرف انرژی ارائه دهند که باعث می‌شود انرژی کارآمدتری داشته باشید و به عوامل زیست‌محیطی توجه کنید.
  • خانه هوشمند می‌تواند نقاطی را نشان دهد که انرژی بیشتری نسبت به نیازتان مصرف می‌کنید. این امر باعث می‌شود که در آن مناطق اقدام به کاهش مصرف کرده و در هزینه خود صرفه‌جویی کنید.

طراحی خانه هوشمند برای بعضی از افراد ممکن است صرفاً یک مد گذرا به نظر برسد. تعداد خانه‌های هوشمند در سال 2016 حدود 80 میلیون بود. این آمار تا یک سال بعد به حدود 130 میلیون خانه افزایش یافت. بنابراین می‌توان پیش‌بینی کرد که آینده خانه‌های ما به این حوزه گره‌خورده‌است.

خانه هوشمند چگونه کار می‌کند؟

خانه هوشمند به صاحبان خانه این امکان را می‌دهد تا با استفاده از تلفن هوشمند از طریق اتصال به اینترنت، وسایل، ترموستات، چراغ‌ها و سایر دستگاه‌ها را از راه دور کنترل کنند. خانه هوشمند را همچنین می‌توان از طریق اتصال سیم‌ی نیز کنترل کرد.

هرچند خطرات و اشکالات امنیتی همچنان گریبان‌گیر سازندگان و کاربران خانه‌های هوشمند هستند. اتوماسیون خانه هوشمند در مقیاس کامل ممکن است هزینه‌های هنگفتی برای کاربران داشته باشد. با این حال در مقیاس کوچک‌تر می‌توان با هزینه چند میلیونی نیز اقداماتی در این‌خصوص انجام داد. برای این کار لازم است در مورد دستگاه هوشمند بیشتر بدانیم.

دستگاه هوشمند

دستگاه هوشمند هر وسیله الکترونیکی است که می‌تواند به سیستم خانه شما متصل شود. دستگاه‌های هوشمند در خانه‌ها قادر به برقراری ارتباط با دیگر دستگاه‌های خانه هستند تا بتوانند در مورد تصمیم نهایی به نتیجه مشترک برسند.

تلویزیون، اجاق گاز، سیستم‌های هشدار، زنگ درها، در گاراژ، باند سقفی و استریو از دستگاه‌های هوشمند هستند. دستگاه‌ هوشمند را می‌توان به طور جداگانه و در طول زمان خریداری کرد تا طراحی خانه هوشمند شما را آسان کند.

سیستم هوشمند

سیستم هوشمند به اصطلاح مرکز خانه هوشمند شماست. این سیستم از طریق یک واحد نصب شده روی دیوار خانه یا نرم‌افزار قابل دسترسی از اینترنت، اطلاعات منحصربه‌فردی را از دستگاه‌ها جمع‌آوری کرده و اجازه کنترل همه آن‌ها را در یک مکان فراهم‌می‌کند.

از آنجا که طراحی خانه هوشمند هنوز در حال تکامل است، اکثر سیستم‌ها فقط با برخی از دستگاه‌ها سازگار هستند. بنابراین پیش از خرید هرگونه دستگاه از هماهنگی آن‌ها با یکدیگر اطمینان داشته‌باشید.

چگونگی اتصال و کارکرد دستگاه‌ها در خانه هوشمند

دستگاه‌های یک خانه هوشمند به یکدیگر متصل هستند و می‌توان از طریق یک نقطه مرکزی مانند تلفن هوشمند یا لپ‌تاپ به آن‌ها دسترسی داشت. لوازم خانگی هوشمند دارای مهارت‌های خودآموزند. بدین‌ترتیب‌که بتوانند برنامه‌های زمانی صاحبخانه را یاد بگیرند و تنظیمات را انجام دهند. خانه‌های مجهز به کنترل روشنایی به صاحب خانه اجازه می‌دهند مصرف برق را کاهش دهند.

برخی از اتوماسیون‌های خانگی در صورت مشاهده هرگونه حرکت مشکوک در خانه به صاحبان آن‌ها هشدار می‌دهند. در حالی که بعضی دیگر در صورت بروز موقعیت‌های اورژانسی مانند آتش‌سوزی، تجمع گاز و سرقت با پلیس و آتش‌نشانی تماس می‌گیرند.

چگونه خانه خود را به خانه هوشمند تبدیل کنیم؟

به یکباره یا قدم به قدم می‌توان این کار را انجام داد. نکته این است که هر چقدر هم خانه‌تان هوشمند باشد باز هم جایی برای پیشرفت خواهد بود. پس ابتدا بودجه‌تان را در نظر بگیرید و بعد قدم به قدم برای آن اقدام کنید. با این حال چند کار وجود دارد که همه باید انجام دهند تا برای لوازم خانگی و دستگاه‌های هوشمند جدید خود آماده شوند.

وای‌فای خود را ارتقاء دهید

از آنجا که همه دستگاه‌های خانه هوشمند از اینترنت برای برقراری ارتباط استفاده می‌کنند، باید مطمئن شوید که وای‌فای به اندازه کافی قوی برای مدیریت اشتراک‌گذاری اطلاعات دارید. برای خانه‌های بزرگ‌تر حتی ممکن است نیاز به تهیه چند روتر باشد.

ابتدا تحقیق کنید

سیستم و دستگاه‌های خانه هوشمند بسیار زیادی در دسترسند که قبل از تصمیم‌گیری در مورد خرید باید تحقیقات کلی را در مورد آن‌ها انجام‌دهید. اما شما پیش از هر چیز باید نیازها و بودجه‌تان را شناسایی کنید و سپس برند و مدل تجهیزات‌تان را انتخاب کنید. برای تهیه تجهیزات صوتی جهت هوشمندسازی خانه می‌توانید برند زیکو را انتخاب کنید. محصولات این شرکت، قیمت مناسب و کیفیت بالایی دارند و می‌توانند هزینه‌های شما را برای هوشمندسازی سیستم صوتی خانه کاهش‌دهند.

نیازهای خود را شناسایی کنید

ابتدا تشخیص دهید که از یک خانه هوشمند چه انتظاراتی دارید و به دنبال چه چیزهایی هستید. سپس مناطقی را که می‌خواهید هوشمند کنید، از همین حالا در لیست مورد نظرتان قرار دهید. از نتیجه تحقیقات خود می‌توانید سیستم و دستگاه‌های هوشمندی که نیازتان را برآورده می‌کند استخراج کنید. هیچ‌ چیز بدتر از یک گجت جدید فانتزی نیست که پس از چند هفته، زیر توده‌ای از غبار مدفون شده و نیازی به آن نداشته‌باشید.

چگونه یک خانه هوشمند بسازیم؟

موارد لازم برای طراحی یک خانه هوشمند را در ادامه شرح خواهیم داد:

گرمایش و سرمایش

دستگاه‌های خانه هوشمند اکنون کنترل بیشتری روی دمای محیط دارند. تمرکز این دستگاه‌ها روی کنترل دمای محیط است. محصولات هوشمند ممکن است مجهز به حسگرهای دما و رطوبت باشند تا در صورت رعایت معیارهای خاص، به طور خودکار روشن و خاموش شوند. این خط از نوآوری‌های خانه‌های هوشمند به سیستم‌های تهویه مطبوع نیز گسترش می‌یابد.

نورپردازی

تنظیم نورپردازی محیط، کم و زیاد کردن آن اغلب با استفاده از تلفن همراه یا کنترل از راه‌ دور امکان‌پذیر است. در طراحی خانه هوشمند می‌توان روشن و خاموش‌کردن یا تنظیم نور را بر اساس یک برنامه زمانی تنظیم‌کرد. با طلوع و غروب خورشید و شرایط آب‌وهوایی، امکان تغییر نور محیط خانه به صورت خودکار وجود دارد. همچنین می‌توان مسیر نورپردازی محیط را نیز حرکت داد.

لامپ‌های هوشمند می‌توانند از طریق وای‌فای عمل کنند و پرده‌های الکترونیکی به کاربران این امکان را می‌دهد تا پرده‌های خانه را با استفاده از یک دستگاه دیجیتال مدیریت کنند.

صوتی و تصویری

دستگاه‌های صوتی و تصویری خانه‌های‌هوشمند، بخش سرگرم‌کننده‌ هستند. کنسول‌های بازی، تلویزیون، سیستم‌های پخش صوت، سینمای خانواده و بلندگوی سقفی از دستگاه‌هایی هستند که می‌توان آن‌ها را به یکدیگر وصل‌کرد.

برای نصب پنل موسیقی نیاز به تهیه تجهیزاتی خواهید داشت. آوازک به عنوان نماینده رسمی زیکو، ارائه‌دهنده بلندگو سقفی، آمپی‌فایر و تجهیزات صوتی مناسب جهت استفاده در سیستم هوشمند خانه است.

امنیت

یکی از مهم‌ترین جنبه‌های طراحی خانه هوشمند، قابلیت‌های امنیتی آن است. خانه‌های هوشمند اهمیت زیادی به امنیت داده‌اند و اکنون بسیاری از دستگاه‌ها به همین منظور طراحی شده‌اند. دوربین‌ها امکان پخش زنده از فضای خانه و حیاط را دارند.

دزدگیرها به موقع با پلیس تماس می‌گیرند و اخطار ورود و خروج غیرمجاز را به صاحب خانه‌ می‌دهند. این تجهیزات می‌توانند امکان تماس ویدیویی با فردی که جلوی منزل شماست را نیز فراهم کند. به خصوص که امکان قفل کردن در و پنجره خانه از راه دور ممکن شده‌است.

لوازم آشپزخانه

برندهای معتبر تولید لوازم خانگی، تمرکزشان را روی تولید دستگاه‌های هوشمند آشپزخانه قرار داده‌اند. این لوازم به طور مثال شامل قهوه‌ساز هوشمند است که می‌تواند یک فنجان تازه قهوه را به طور خودکار در یک زمان مشخص دم کند.

یخچال‌های هوشمند، تاریخ انقضای مواد غذایی را پیگیری می‌کنند و فهرستی از لوازم مورد نیاز منزل تهیه می‌کنند. هوشمندی یخچال‌ها تا حدی است که امکان تهیه دستورالعمل غذا بر اساس مواد موجود را هم فراهم کنند. توستر، آرام‌پز، ماشین لباسشویی و خشک‌کن لباس هم به شکل قابل توجه هوشمند شده‌اند.

مانیتورهای هوشمند

مانیتورهای هوشمند می‌توانند افزایش برق را حس کنند و لوازم خانگی را خاموش کنند. این مانیتورها خرابی لوله آب و یخ‌زدگی و جرم‌گرفتگی را حس کرده و مسیر اصلی آب را می‌بندند تا خانه دچار آب‌گرفتگی نشود.

دوشاخه‌ها

دوشاخه‌های هوشمند به سوکت‌های دیواری متصل می‌شوند تا عملکرد دستگاه‌های ساده خانگی مانند لامپ‌ها و پنکه‌های سقفی را تغییر دهند. بنابراین می‌توان آن‌ها را از راه دور و از طریق برنامه‌های تلفن همراه و دستیارهای صوتی نیز کنترل کرد.

مراقبت از حیوان خانگی و گیاهان

دستگاه‌های هوشمندی طراحی شده‌اند که امکان غذادهی به حیوانات و آبیاری چمن و گیاهان خانگی را در زمان‌بندی مشخص انجام‌دهند. همچنین با کنترل هوشمند توسط دوربین‌های مداربسته در خانه، امکان رصد و کنترل فعالیت‌های خطرناک توسط حیوانات خانگی را فراهم‌کرد.

سیستم‌های آبیاری هوشمند، شرایط آب‌وهوایی را سنجیده و مناسب با آن اقدام به فعالیت می‌کنند.

ردیاب هوشمند دود

ردیاب‌های هوشمند مونوکسید کربن و دود، نه تنها زنگ خطر را به صدا در می‌آورند بلکه می‌توانند با تلفن شما همگام‌سازی شده تا در صورت دور بودن از خانه، تماس اضطراری بگیرند. این دستگاه‌ها امکان تماس با واحدهای اورژانس، آتش‌نشانی و کمک‌های امداد را دارند. گاهی حتی سیستم‌های اطفاء حریق هم در آن‌ها تعبیه می‌شوند تا اقدامات اولیه به صورت خودکار انجام شوند.

دستیار دیجیتال

بخش بزرگی از خانه‌های هوشمند مربوط به دستیارهای دیجیتال است. این محصولات اغلب با صدای شما در تعامل هستند و می‌توانند دستورات شما را دریافت، تقویم را سازمان‌دهی و تماس‌های کنفرانسی را برنامه‌ریزی کنند. اگرچه این دستیارهای دیجیتال به طور خاص به خانه فرد مربوط نمی‌شوند اما طیف گسترده‌ای از کنترل دارایی هوشمند، برنامه‌ریزی و وضعیت سلامتی آن‌ها را ارائه می‌دهند.

مزایا و معایب

طراحی سیستم‌های هوشمند، راحتی را برای صاحب خانه فراهم می‌کنند. فرد می‌تواند تمام دستگاه‌های کاربردی را تنها با گوشی موبایل خود کنترل کند. از آنجا که کاربران به یک دستگاه قابل حمل متصل هستند می‌توانند اعلان‌ها و به‌روزرسانی‌ها را در مورد مشکلات خانه‌شان دریافت کنند.

برای کاهش هزینه طراحی خانه هوشمند، صاحبان خانه‌ها می‌توانند از صرفه‌جویی قابل‌توجهی در هزینه بهره‌مند شوند. لوازم خانگی و الکترونیک را می‌توان با کارایی بیشتری مورد استفاده قرار داد و هزینه انرژی را کاهش داد.

مزایای خانه هوشمند

  • اغلب راحت‌تر از روش‌های سنتی قادر به زمان‌بندی، کنترل و دسترسی‌اند.
  • امنیت را به‌دلیل اعلان‌ها و هشدارها افزایش می‌دهند.
  • راه‌های متعددی برای انجام یک کار خاص به وجود می‌آورند.
  • صرفه‌جویی قابل‌توجهی در هزینه‌ها خواهد شد.

معایب خانه هوشمند

  • ممکن است به دلیل اتصال محصولات به شبکه و هک‌شدن، خطرات امنیتی ایجاد کند.
  • امکان دارد برای ردیابی گذرواژه‌های اضافی و نظارت بر امنیت خانه به کار بیشتری نیاز داشته باشند.
  • گران‌تر از محصولات همتای کمتر هوشمند خود هستند.
  • نیاز به زمان بیشتر برای یادگیری دارند.

نتیجه و تصمیم با شماست

خانه‌های هوشمند با استفاده از نوآوری و فناوری، انجام کارهای منزل را راحت کرده‌اند. خواه کنترل برنامه‌ها با استفاده از گوشی هوشمند شما باشد یا برنامه‌ریزی به صورت خودکار انجام شود، در نهایت صرفه‌جویی زیادی در هزینه‌های شما ایجاد خواهد شد.

به خصوص که تعامل افراد با دستگاه‌ها بسیار ساده شده و امکان رصد ونظارت بر تمام دستگاه‌های هوشمند وجود دارد. در نهایت تصمیم هوشمندسازی با شماست. تا چه‌حد می‌خواهید خانه‌تان را هوشمند کنید؟ هوشمندسازی را می‌توان با تغییری کوچک آغازکرد.